Bart – Race verslag 13 oktober

De laatste race van het seizoen is aangebroken! Dit moet mijn race gaan worden! Tijdens de 5-uurs race mijn PR aan kunnen scherpen naar 1:55 dus in theorie snel genoeg voor podium in mijn klasse. De weervoorspellingen zijn wisselvallig en Assen is altijd spannend als het gaat om wel of geen regen.

Vrije training

De vrije training begon met een rode vlag, precies op het moment dat ik de baan op rij zie ik rood verschijnen. In strubben een crash en een baan vol onderdelen, direct weer de pits in om te wachten op groen. Ondertussen koude banden dus dit zal een rustige sessie worden en weer even in komen na toch een wat langere tijd niet gereden te hebben. Na 5 minuten krijgen we groen en kunnen er wat rondjes gereden worden. De baan is nog vrij nat en met koude slicks is dat wel een beetje spannend. 2:15 als rondetijd zegt dan ook wel genoeg.

Kwalificatie

De kwalificatie ziet er goed uit, de baan is bijna helemaal opgedroogd en de stukken die nog nat zijn is inmiddels voorzien van een mooi droog spoor. Maar helaas door een harde crash in de Ruskenhoek 3 rondjes met code-60 moeten rijden. De baan lag helemaal vol met brokstukken en mijn laptimer vertelde mij dat dit geen beste startpositie op zou leveren. Volledige focus op de digi-flags om zodra ik groen zag direct te gaan knallen om een mooie tijd nog neer te kunnen zetten. Dit resulteerde in een 2:04 en dit leverde mij P7 op in mijn klasse en P13 op de startgrid. Niet wat ik gehoopt had maar met een goede start zou dat helemaal goed moeten komen.

Race 1

Ondertussen toch weer een regenbui over het circuit gehad tijdens de pauze, hoewel het wel weer droog was, was de baan nog vrij nat. Toen kwam natuurlijk de vraag welke banden? Voor regenbanden was de baan niet nat genoeg en zou dat na 5 rondjes wel klaar zijn. Intermediate banden zou eigenlijk de beste keuze zijn nu maar die hebben we helaas niet. Dus toch maar voor slicks gekozen in de hoop we bij de eerste natte rondjes niet teveel plekken zouden verliezen om daarna gas bij te kunnen geven.

Het rode licht ging uit en ik kwam goed weg, toch een hoop rijders die voor regenbanden hadden gekozen dus na een paar rondjes afgezakt van P7 naar P9. Na 6 rondjes zie ik kans om gas bij te gaan geven, droge sporen geven steeds meer grip en vertrouwen en al snel haal ik weel wat rijders in. De regenrijders zie ik langzaam maar zeker steeds minder hard rijden en dat was precies waar ik op had gegokt! Deze race eindigt voor mij op P5. Tevreden!

Race 2

We starten weer vanaf P13 op de startgrid, het licht gaat uit en het is een topstart! De baan is droog en voor de eerste bocht ben ik al een paar rijders voorbij. Na de eerste ronde waarbij iedere bocht nog vrij druk is en inhalen lastig is lukt het mij vervolgens iedere rond wel om een rijder in te halen. Tot het moment dat ik achter een blauwe GSXR zit die het mij erg lastig maakt. In de bochten ben ik sneller en zit ik op zijn achterwiel maar de rechte stukken ben ik hem kwijt (achteraf bleek dit een 1000cc te zijn). Maar ik moest en zou hem inhalen want tja, it’s a race! In de laatste paar rondjes lukt het mij een aantal keren om hem er voorbij te krijgen maar schiet hij op de rechte stukken mij weer voorbij. Mijn tactiek was nu de motor zo goed mogelijk naast hem te krijgen voor de GT. Ondanks hij zijn plek goed verdedigde door erg vroeg naar rechts te sturen lukt het mij hem eruit te remmen en ben ik hem voorbij. Maximaal gas en helemaal plat op de tank schiet ik richting de finish, net voorbij de finish schiet de GSXR voorbij. Niet wetende of hij mij nu wel of niet nog voor de finish ingehaald had rij ik richting de pitbox. Ook had ik nog geen idee op welke positie ik binnen mijn klasse gefinished was.

P1 dus! En ja de GSXR waren we nog voor! P3 overall! Nu was de vraag of ik met het resultaat van de eerste race nu wel of niet op het podium zou komen te staan. Ja dus! Wat een geweldige afsluiter van het seizoen!

Precies 1 jaar geleden legde ik mijn eerste kilometers af op het prachtige circuit van Assen met een tijd van 2:19 en nu klap ik 1:55 en rij ik P1 in de ZAC light 600 klasse. Echt bizar en dankbaar! Onvergetelijke momenten zijn dit!